24 June, 2014

Monopod Murah Sehingga 30Jun

Bismillahirahmanirahim.

Assalamualaikum.
Pertama sekali, ini adalah permulaan buat saya dalam meniaga. Sudah 2hari saya membuat promosi ini di Instagram saya. @by_bondaqalish

Sekiranya ada yang berminat untuk memiliki monopod dengan harga yang murah. Boleh la whatsapp saya di no 0196118822.

Promosi sehingga 30jun sahaja. Yang nak berselfie untuk raya nanti memang saya galakkan. Lagipun harga ini yang paling murah, malah termasuk sekali postage. Tak kan nyesal punya and saya bukan menipu pun. Mungkin tak kan ade lagi harga camni.

Tapi akan menyesal bila stok habis. Hahaha... Jangan menangis lak ye. Batang monopod ni memang limited ye sayang sayang sekalian. So, jangan tunggu lagi. Mari mari...tak banyak warna da..

18 June, 2014

Ilmu Sains Yahudi Yang Menyesatkan

Assalamualaikum.
Just berkongsi.

Dalam artikel ini izinkan saya berkongsi pengalaman seorang hamba Allah yang dikurniakan Allah anak sulung yang manja dan berpenyakit. Sebenarnya, melalui anak yang sulung ini, begitu banyak Allah memberikan ilmu melalui pengalaman membesarkannya. Alhamdulillah bersyukur beliau di atas segala nikmat yang diberikan-Nya.

*******************

Dari tahun 1980 hingga 1985, saya mengajar di tiga buah sekolah dari SMK Sultan Ahmad Shah Cameron Highland, Sekolah Mahmud Raub dan akhir sekali di Sekolah Menengah Sains Raub. Saya mengajar subjek utama biologi tingkatan 4 dan 5 di samping beberapa subjek lain. Dalam subjek biologi ini saya menggalakkan pelajar saya untuk memakan hati kerana menurut sains, hati kaya dengan pelbagai khasiat seperti sumber zat besi yang sangat diperlukan oleh tubuh badan.

Saya tidak pernah membuktikan sama ada benar dakwaan sains ini tetapi itulah yang perlu saya ajarkan kerana ia terdapat di dalam sukatan pelajaran biologi dari dulu sampai sekarang. Para doktor juga telah diberikan ilmu yang sama iaitu hati, sama ada hati ayam atau hati lembu mengandungi sumber zat besi yang tinggi yang sangat diperlukan tubuh. Namun Islam mengajarkan sesuatu yang bertentangan sama sekali dengan ilmu sains ini iaitu mafhumnya lebih kurang begini “Janganlah kamu makan organ dalaman”.

Walaupun Nabi berkata jangan tetapi ulamak lebih menjatuhkan hukum makruh dalam keadaan ini dan bukan mengharamkannya. Organ dalaman adalah organ selain daging yang terkandung dalam tubuh haiwan seperti:
Hati
Jantung
Paru-paru
Perut
Hempedal
Buah pinggang
Jantung
Buah pinggang
Telur ayam yang belum keluar dari perut ayam
Telur ikan.
Sains menggalakkan makan hati kerana khasiat zat besinya yang sangat diperlukan manusia sedangkan Islam melarang dari memakan hati ini. Mana yang anda pilih? Sains atau pesan Nabi Muhammad s.a.w?

Kembali kepada pengalaman membesarkan anak sulung 25 tahun lalu, setelah berbagai makanan rapu termasuk berbagai jenama minuman bergas diberikan, sewaktu anak saya berusia 2 tahun, ia sudah menghadapi satu
masalah, beliau mudah letih dan tidak bermaya. Saya dan isteri membawa anak kesayangan ke klinik di Raub Pahang. Doktor Cina di klinik ini sangat rapat dengan saya dan isteri kerana isteri doktor ini mengajar matapelajaran Biologi di sekolah yang sama dengan isteri saya.

Setelah membuat semakan dan ujian termasuk melihat di dalam kelopak mata bahagian bawah, doktor mengatakan bahawa anak saya sudah mempunyai masalah anemia atau bahasa mudahnya kurang darah atau lebih tepatnya darah anak saya ini kekurangan sel darah merah menyebabkan warna darahnya kurang merah. Doktor menasihati kami berdua agar memberikan anak sulung kami ini makan banyak hati seperti hati ayam. Doktor juga ada memberikan supplement untuk anak kami tersebut.

Bermula dari saat ini setiap kali balik dari sekolah, sewaktu singgah di pasar Raub, saya akan membeli sekilo hati ayam untuk diberikan kepada anak disamping makanan ayah dan ibunya. Walaupun dengan supplement dan hati ayam yang diberikan, keadaan kesihatan anak saya semakin merosot.

Dia semakin sangat mudah letih. Dia hanya akan menjadi penonton apabila sepupunya bermain atau rakan-rakannya berlari berkejar-kejaran. Perniagaan doktor ini pula semakin maju, maklumlah saya kerap ke kliniknya boleh dikatakan setiap bulan selain dari sakit demam. Pada usia anak saya ini 4 tahun, doktor Cina ini dah surrender dan merujuk kes anak saya ini ke Hospital Universiti Petaling Jaya. Saya dan isteri terpaksa mengambil cuti membawa anak menemui doktor pakar kanak-kanak.

Anak saya diambil darahnya dan doktor minta anak saya dimasukkan ke dalam wad kanak-kanak. Bacaan hemoglobin dalam darah anak saya cuma 4.2 sedangkan orang biasa sepatutnya dalam lingkungan 12 dan ke atas. Allah saja yang mengetahuinya azab yang kami lalui.
Hasil pemeriksaan doktor, mereka mengatakan anak saya kena anemia Talesemia (umur sel darah merah pendek berbanding normal 120 hari). Saya tidak ada ilmu ketika itu tentang apa itu Talesemia.

Saya menelefon kakak ipar saya di Tapah bertanyakan apa itu Talesemia. Subhanallah, penj
elasannya sangat mengerikan. Kanak-kanak penghidap talesemia selalunya meninggal dunia sebelum usia mencecah 7 tahun.

Adakah saya akan kehilangan anak sulung yang dikasihi?

Sudah tidak tahu apa yang perlu dibuat, saya berkunjung ke sebuah farmasi di Kajang mencari sesuatu yang boleh saya usahakan untuk mengubati masalah anak saya. Saya ternampak sebuah ubat supplement buatan Amerika dalam bentuk cecair bernama NUTROPLEX. Saya tawakkal membelinya dan memberikan ubat ini kepada anak saya. Alhamdulillah bacaan hemoglobin anak saya meningkat sehingga ada waktunya kepada bacaan 7.

Satu perkara lain selain masalah-masalah yang telah disebutkan di atas, anak saya ini kerap sekali menghadapi demam secara purata 2 kali sebulan dari usia 2 tahun sehingga berusia 13 tahun. Pendek kata, sekolah memang terpaksa selalu tidak hadir kerana demam. Begitulah masalah yang kami hadapi membesarkan anak sulung ini sehingga berusia 13 tahun. Kerap demam dan tidak bermaya serta mudah letih.
Kemuncak masalah ini ialah bila satu ketika saya mendapat panggilan telefon dari isteri mengatakan anak saya terpaksa dimasukkan ke hospital kerana demam yang serius.

Waktu itu saya sudah mula berguru dengan arwah guru saya. Segala masalah anak saya sudah sedia dalam makluman arwah guru cuma menanti saat yang sesuai sahaja untuk memberitahu kepada saya. Dalam saat kebingungan mengenangkan anak dimasukkan ke hospital kerana demam yang serius, saya menelefon arwah guru saya. Setelah saya menjelaskan cerita sebenarnya, arwah memberitahu saya agar mencari sebanyak mungkin buah delima masak di mana-mana kampung dan berikanlah makan kepada anak saya.

Alhamdulillah saya berjaya mencari agak banyak juga buah delima kampung dan saya menyuapkan kepada anak saya. Alhamdulillah selepas beberapa hari, anak saya dibenarkan keluar dari wad hospital. Bermula dari saat inilah saya terpaksa akur sahaja dengan apa yang disarankan oleh arwah guru saya. Sebelumnya, saya memang banyak membantah kata-kata arwah guru, maklumlah saya lulusan universiti (biologi & kimia)
sedangkan arwah guru sekadar pengamal perubatan tradisional dan tok guru agama.

Arwah guru saya menasihati agar :
Elakkan dari makan sebarang organ dalaman seperti hati dsbnya.
Elakkan makanan rapu seperti coklat, mee maggi, twisties, ding dang, double decker, burger, naget, sausage dan sebagainya.
Elakkan minuman bergas.
Elakkan jeruk-jeruk kering dan basah.
Makan sayur-sayuran yang berzat seperti sayuran hijau dan pahit.
Makan buah delima.
Makan epal hijau.
Selepas tiada pilihan (doktor dan pakar sudah diusahakan) melainkan mencuba kaedah rawatan arwah guru semata-mata, akhirnya saya bersyukur kepada Allah SWT bahawa inilah kaedah yang tepat untuk merawat kes anak saya. Sejak dari saat ini, anak saya kelihatan semakin sihat dan segar dan akhirnya kekerapan menghidap demam pun telah menjadi sejarah.

Syukur Alhamdulillah terima kasih kepada Mu Ya Allah di atas rahmatMu. Bermula dari saat ini saya sudah berpusing 180 darjah.
Saya menyumpah kepada ilmu sains yang mengajarkan bahawa makan hati boleh membawa kebaikan kepada manusia. Saya menyumpah juga kepada diri saya yang selama ini mengajarkan kepada pelajar-pelajar saya satu ilmu yang sebenarnya membawa mudharat kepada manusia.

Ampunilah dosa ku Ya Allah kerana mengajarkan ilmu sesat di sekolah dahulu (ilmu makan hati untuk menambah darah). Saya yakin bahawa saranan ilmu sains bahawa memakan hati haiwan adalah baik untuk menambah darah adalah ilmu songsang yang diajarkan oleh orang Yahudi agar umat manusia menjadi tidak sihat. Orang Yahudi ini beranggapan jikalau dunia ini dipenuhi oleh orang Yahudi semata-mata, alangkah indahnya. Mereka ingin membunuh umat lain selain Yahudi secara senyap.

Tanggapan saya ini adalah berdasarkan bahawa orang Yahudi ini sangat mempelajari ilmu di dalam Al Quran dan hadis cuma mereka tidak beriman sahaja. Mereka ingin menggunakan ilmu ini untuk merosakkan dan membunuh umat Islam. Saya berkata demikian kerana ilmu sains dari barat mengajarkan untuk memakan hati sedangkan orang Yahudi, Amerika dan England tidak makan hati. Mereka
juga tidak makan kepala ikan seperti disarankan Nabi sedangkan orang Melayu Islam di Malaysia makan hati dan kepala ikan.

Memakan hati bukan sekadar tidak membantu meningkatkan paras hemoglobin darah malahan memakannya akan mengundang pelbagai mudharat lain yang Allah dan RasulNya saja yang mengetahui dengan tepat. Pengalaman anak saya serta didiagnosed oleh doktor sebagai pesakit leukemia sudah cukup mengajar saya betapa mudharatnya memakan hati. Anak saya telah memakan hati ayam dengan begitu banyak sekali semenjak berusia 2 hingga 13 tahun.

Subhanallah. Kepada mereka yang taksub dengan ilmu sains dan perubatan moden, waspadalah berbagai agenda tersembunyi dimasukkan oleh Yahudi dan Nasrani di dalam ilmu sains dan perubatan moden. Mereka mengajarkan tidak ada ubat bagi menyembuhkan penyakit seperti diabetes, jantung dan bengkak hati sedangkan Allah dengan jelas menyatakan setiap penyakit diturunkan Allah bersama ubat melainkan mati.

Kepada ibu bapa, saya ingin berpesan bahawa kitalah sebenarnya yang banyak meracuni anak-anak dan diri kita sendiri dengan cara memberikan makanan yang sama sekali tidak sepatutnya untuk dimakan oleh anak-anak dan diri kita.

14 June, 2014

Rindunya Nak Post Entry Guna Lappy




Assalamualaikum.
Selamat petang korang. Rasa sekejap je dah habis cuti. Start harini and esok mula la kesesakan jalan raya. Mesti penuh la jalan raya, lagi lagi kat kawasan Kuala Lumpur ni. Tak keluar rumah la gayanye. 
Cepat je masa berlalu.

Aku pun dah lama sangat tak mengadap lappy ni. Ya Allah...memang rasa rindu gila la. Lama sangat tak update guna lappy, asyik update guna phone je sampai tersalah salah aku taip. kuikui..

Tak guna lappy coz line wifi la punya pasal. My hubby baru dapat tahu kat kawasan rumah kami ni ade yang curi line. Tu sebab line 4G aku ni xsampai seminggu dah slow. Aku harap orang yang pakai tu dapat la kesedaran. Kesian kat orang lain, tiap bulan dok bayar bil tapi awak bayar sekali je pastu boleh guna dengan penuh seronoknye tanpa rasa berdosa dan bersalah.

Kami plan nak guna Unifi, tapi bila dah keadaan gini memang mati la hasrat kami. huhu...Sedih tau. Tak dapat aku merasa kelajuan internet tahap maksima.. Hish!! Ok, stop pasal tu.

Sebulan ni banyak story. Tapi semuanya hilang bagai di tiup angin. Padahal macam macam yang berlaku. Hari lahir Affan, sambut kat rumah mak mertua je. Pastu anak anak dah buat akikah, alhamdulillah. Cuma setiap seorang satu bahagian, lagi sebahagian kami nak buat di easy korban je. Senang sikit dan dapat la sijil korban sorang satu. Bestkan.

Hurm..nak taip panjang tapi banyak dah hilang di tiup angin. So, sampai sini dulu la aku taip. Ada si Abang kawasan ni dah mula jadi mando kat sebelah ni. Die memang tak boleh tengok bonda die rehat kejap.
Ok, have to go. Bubey.. Wasalam..



09 June, 2014

Mencari Hadiah Buat Suami




Assalamualaikum.
Nampaknya hari lahir suami dah dekat. Hadiah tak cari lagi pula tu. Susah sangat pula rasanya nak cari hadiah untuk lelaki.

Macam macam juga la sebenarnya aku jumpa. Tapi yang betul betul rase berkenan di hati tu tak ada. Nak cari yang betul betul keperluan dia tu payah lak. Hoho..

Kalau cari kat internet ni, most of it jual barang perempuan. Untuk lelaki payah sikit nak jumpa tau. Pening kepala ni dok fikir hadiah buat suami.

Nak hadiahkan jam, die ada cite rasa sendiri. Nak beli kasut pun tak bole.. Aarrgh.. Susah juga bila orang lelaki ni ada taste sendiri. Dahla budget aku ciput ja. Suri rumah je kan....

Hurm...korang ada cadangan tak? Meh la kongsi kongsi dengan aku. Dilema sangat dah aku ni.
Terima kasih.. Wasalam.